ТРЕПТЕНИЯ И ВЪЛНИ – 9 КЛАС

ОБОБЩЕНИЕ

ОПИСАНИЕ НА УРОКА

Класа е разделен на отбори.

Първи етап  „Тренировка”
В рамките на 5 мин. целия клас отговаря на въпроси. Всеки верен отговор носи точка за съответния отбор.
1. Кое явление се нарича трептене?
2. От какво зависи периода на математичното махало?
3. От какво зависи честотата на пружинното махало?
4. Що е вълна?
5. Какво представляват сеизмичните вълни?
6.  Какво наричаме дължина на вълната?
7. Какво е звук?
8. Кои животни чуват инфразвук?
9. Коя вълна е стояща?
10. Как се определя скоростта на една вълна?
11. Къде се намира епицентъра на едно земетресение?
12. Какво се наблюдава при отражение на една вълна?
13. От какво зависи интензитета на звукова вълна?
14. С каква скорост се движи звука във вакуум?
15. От какво зависи височината на звука?

Втори етап „ Обичам задачи”
Задачи за I отбор
1. Малко метално топче с маса 20 г. е закачено на нишка с дължина 2,5м. Колко е периода на това махало?
2. Тяло с маса 250 г е закачено на пружина и извършва трептения с честота 4 Hz. Определете коефициента на еластичност на пружината.
3. Източник, който трепти с честота 100 Hz, излъчва хармонични вълни. Колко е скоростта на вълните, ако тяхната дължина е 20 см.

Задачи за II отбор
1. Топче с маса 40 г е закачено на нишка и се люлее с период 5 s. Определете дължината на нишката.
2. Тяло с маса 400 г е закачено на пружина и извършва трептения. Определете честотата, ако коефициента на еластичност на пружината е 160 N/m2.
3. Рибар забелязал, че покрай стоящата лодка, на всеки 4 s преминава гребен на морска вълна. Разстоянието между гребените той оценил на 12 м. определете скоростта на вълните.

Задачи за III отбор
1. Топче, закачено на нишка, извършва трептене с честота 20 Hz. Определете дължината на махалото.
2. Тяло с 50 г е закачено на пружина и трепти с период 0,2 секунди. Определете коефициента на еластичност на пружината.
3. Напречна вълна с честота 10Hz се разпространява със скорост 2m/s.Колко е разстоянието м/у първия и третия гребен на вълната?
Трети етап „Литература”
По дадената графика да се напише за 5 минути история на предложената схема.

Четвърти етап „Физика и лирика”
Напишете петстишие на тема „Ехо”
Първи стих – едно съществително
Втори стих –  две прилагателни;
Трети стих – три причастия или глаголи, изразяващи действие;
Четвърти стих – комбинация от няколко съществителни, изразяващи емоции, породени от темата;
Пети стих – дума, назоваваща съществено качество на обекта на описанието.

Ето и петстишията на първите два  отбора:
I отбор
Ехото,
звънливо и прекрасно
всеки път трепти, кънти,
повтаря се така ясно.
Чуя ли го чувствам се страхотно.
Ах, какъв прекрасен вик.

II отбор
Звук,
красив и трептящ,
отразява се и се завръща,
мога да го чуя и в собствената къща,
но невидим е…

Реклами

2 коментара за “ТРЕПТЕНИЯ И ВЪЛНИ – 9 КЛАС

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s